fbpx

Rozciąganie …


Rozciąganie inaczej stretching po angielsku, służy nam, by zwiększyć nasz zakres ruchu.Ok, a po co nam to, skoro jesteśmy wysportowani?

 

Przykurcze mięśni doprowadzają niestety do złych nawyków ruchowych jak i wad postawy. Po ciężkim treningu tkanka mięśniowa skraca się oraz sztywnieje, przez co jesteśmy sztywni i nie mamy odpowiedniego zakresu ruchu – blokady. By zminimalizować obolałość po ciężkiej pracy mięśnia oraz zwiększyć mobilność układu ruchu, wskazane jest rollowanie i rozciąganie.
Rozciąganie absolutnie nie powinno nas boleć, powinniśmy pamiętać o oddechu oraz powoli, stopniowo, indywidualnie poszerzać zakres ruchu z następującym wydechem. Musimy pamiętać, iż każdy z nas ma indywidualne predyspozycje do rozciągania.

 

Najbardziej powszechne metody rozciągania:

– Dynamiczne to najczęstsza forma rozgrzewki przed treningiem, (mięśnie są zaopatrzone w tlen, przez rozszerzające się naczynia krwionośne – pajacyki, wymachy nogą, wykroki, bieg w miejscu) ruchy są płynne oraz kontrolowane.

– Statyczne to rozciąganie do momentu bezbolesnej granicy ruchu i przytrzymanie danej pozycji oddychając, by nie rozerwać tkanek – rozluźnienie ciała oraz relaksacja (najlepiej traktować jako osobny trening).

– Aktywne to utrzymanie rozciągniętej pozycji dzięki napiętym mięśniom, np. podniesienie nogi stojąc jak najwyżej i przytrzymując jak najdłużej w górę z napiętymi mięśniami.

– PNF to metoda z fizjoterapii: rozciąganie statyczne + izometryczny skurcz rozciąganego mięśnia, np. doprowadzenie ciała do granicy rozciągnięcia i spięcia mięśni przez parę sekund. Następuje rozluźnienie i pogłębienie tej samej czynności ze spięciami mięśnia w końcowej granicy ruchu (stosowane najczęściej z drugą osobą przy wykorzystaniu oporu).

– SMR to forma automasażu – uciskanie przykurczonych mięśni wałkiem/rollerem, również do SMR należy akupresura, która pomaga w rozluźnieniu mięśni. Sporą zaletą jest to, iż możemy wykonywać ją samodzielnie.

– Balistyczne to szybkie pogłębianie ruchów, tzw. sprężynowanie – kontuzjogenne. Często używane w sportach walki z wielką ostrożnością przy użyciu siły bezwładności.

 

Zajęcia z yogi dla wszyskich w Stęszewie GKW Fitness & Gym

Stretching stosowany w tej samej płaszczyźnie, tym samym zestawem ćwiczeń przez dłuższy czas, nawet przy dużej regularności staje się mniej efektywny. Najlepiej urozmaicić metody poszczególnych ćwiczeń, by staw był ruchomy we wszystkich płaszczyznach, ponieważ usztywniony mięsień przeszkadza sąsiednim tkankom mięśni, (upośledzając cały aparat ruchowy). Bardzo ważne jest, by skupić się na słabszych ogniwach ciała, ponieważ bardzo często układ ruchu rekompensuję ten brak mobilności innym stawem i powstają blokady.

Każdy rodzaj rozciągania ma inne zastosowanie, rozciąganie dobiera się do uprawianej dyscypliny, indywidualnych predyspozycji – ruchomości stawów, pamiętając o predyspozycjach wrodzonych. Nie każde rozciąganie sprawdzi się u wszystkich, pozostaje nam próbować i eksperymentować co jest dla nas najlepsze. 😊

Kryspina Czyż

GKW Fitness & Gym
Masz dodatkowe pytania?
napisz lub zadzwoń!

Team GKW Fitness & Gym najlepsza siłownia w stęszewie

Zostaw maila i otrzymaj wszystkie informację na bierząco.

Udało się!

Wystąpił błąd podczas próby wysłania. Proszę spróbuj ponownie.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych GKW Sp z o.o. w celu przesyłania treści marketingowych.