fbpx
GKW fitness & Gym

Nastolatek na siłowni. Kiedy rozpocząć trening?


Kluby fitness coraz częściej cieszą się nie tylko zainteresowaniem osób dorosłych, ale również wśród dzieci. Regularna aktywność fizyczna to dla nich doskonała dawka ruchu, pod warunkiem gdy jest ona odpowiednio dopasowana do możliwości fizycznych ćwiczącego.

W jakim wieku zacząć?

Ciężko odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od rozwoju dziecka, jego możliwości oraz rodzaju treningu.
Na ogół najbezpieczniejszy okres to ten po ukończonym 15 roku życia.
W takim przypadku najlepiej zasięgnąć opinii trenera personalnego, który dobierze odpowiedni zestaw ćwiczeń, obciążenie ale także pokażę poprawną technikę wykonywania ćwiczeń.
Dzieci i młodzież powinny rozpocząć od treningu ogólnorozwojowego, który wykonuję się 2-3 razy w tygodniu.
Nastoletni wiek, nadal jest okresem intensywnego rozwoju całego ciała, w czasie którego występuje m.in. gwałtowny wzrost wzrostu, co oznacza że jeszcze w organizmie nie jest wszystko do końca rozwinięte.
Podczas treningu nastolatek powinien zwracać dużą uwagę na oddech oraz wyczucie poszczególnych grup mięśniowych. Trzeba pamiętać, że istnieją ćwiczenia, które są niewskazane dla młodych osób. Można do nich zaliczyć: przysiady z obciążeniem na karku, wyciskanie sztangi z klatki piersiowej, wyciskanie sztangi zza karku. Wymienione ćwiczenia wiążą się z dużym obciążeniem ciała, co może źle wpłynąć na kręgosłup.
Również prawidłowo prowadzony trening z ciężarem może prowadzić do bolesności w obrębie mięśni: uszkodzenie mięśni szkieletowych, uszkodzenie w obrębie tkanki łącznej, pojawienie się nagłego stanu zapalnego. Aby zapobiec kontuzjom wskazane jest rozpoczęcie treningu od rozgrzewki.

Co z przemęczeniem lub przetrenowaniem?

Trening w tej grupie osób wyzwala ducha rywalizacji oraz uczy ich świadomości własnego ciała.
Nie ma obaw na przemęczenie dziecka po godzinie treningu. Wręcz przeciwnie, może być jeszcze bardziej pobudzone ponieważ osoby młodsze szybciej się regenerują.
Aby ryzyko przetrenowania było znacznie mniejsze, należy trzymać się odpowidnio opracowanego planu treningowego,ćwiczenia wykonywać dobrze technicznie,dbać o regenerację, spożywać wartościowe posiłki, regularnie się nawadniać.

Siłownia

 

Efkety ćwiczeń u dzieci/nastolatków?

Zmiany zachodzą z każdą wizytą na siłowni. Pojawia się upór i satysfakcja po udanym treningu. Po tygodniu, zmienia się już nasze samopoczucie co powoduje wzrost energii w ciągu dnia, większą motywacje do działania oraz lepszy sen w nocy.
Mówi się, że zmiany wizualne widać już po pierwszym miesiącu.
U Ciebie jeszcze nie widać? Nic straconego, każdy z nas jest inny i nie jest to powodem do rezygnacji.

Jakie są zalety systematycznych treningów?


Systematyczne treningi nie tylko poprawia sylwetkę ale też wydolność organizmu. Będziemy się czuli lekko i dobrze poprzez wydzielane endorfiny podczas treningu jak i po nim.
Zajęcia które są przygotowane w klubach fitness dla najmłodszych, uczą koncentracji ale także nabywamy nowe doświadczenia, pasję oraz poznajemy osoby tak samo dbające o zdrowy tryb życia jak my.

Praca nad własnym ciałem wymaga od nas dużo cierpliwości, wysiłku i zaangażowania.
Skoro już trafiłeś na tą drogę, nie warto się poddawać. Pamiętaj, że każda aktywność fizyczna sprzyja naszemu zdrowiu.


Anita Piątyszek – Trener

Bibliografia:
„Trening siłowy dla bystrzaków” LaReine Chabut, Wydawnictwo: Septem

GKW Fitness & Gym